KEDAI ONLINE MRS TUAH MENJUAL MADU SIDIR YAMAN, PATI DELIMA GULSAN, MINYAK HABBATUS SAUDA, CUKA EPAL KEMAL KUKRER, CUKA KURMA MINAB, BIJI APRIKOT PENAWAR KANSER, MINYAK ZAITUN RAVIKA SECARA RUNCIT/ BORONG. KAMI JUGA MEMERLUKAN AGEN DARI SELURUH NEGARA YANG BERMINAT MENJUAL PRODUK-PRODUK KESIHATAN BERASASKAN SUNNAH INI.
FACEBOOK : Kedai Online Mrs Tuah
SMS : 0193337044 (Tuah)


Thursday 20 December 2012

PILIH MINYAK ZAITUN



Tip-tip memilih minyak zaitun:

Minyak zaitun diproses hasil dari pemerahan biji zaitun. Gred minyak zaitun ditentukan melalui kaedah pemprosesannya. 

Jenis-jenis: 
Minyak Zaitun Extra Virgin - mengandungi minyak perahan pertama dari biji zaitun. Kualitinya adalah paling tinggi kerana ia melalui kaedah pemprosesan yang paling kurang tanpa penggunaan suhu tinggi mahupun bahan kimia. Jenis ini juga merupakan jenis yang mempunyai kualiti yang paling tinggi.

Minyak Zaitun Virgin
- didapati hasil dari perahan kedua biji zaitun. Ia melalui kaedah pemprosesan yang lebih banyak dan rasa serta aromanya lebih rendah berbanding Minyak Zaitun Extra Virign.

Minyak Zaitun Tulin
- Kaedah pemprosesan yang lebih panjang. Kualitinya adalah rendah dan melalui proses pembersihan seterusnya dari minyak zaitun Virgin. Mempunyai rasa minyak zaitun yang kurang.

Minyak Zaitun Light
- Kaedah pemproses yang paling panjang dan hanya mempunyai sedikit sahaja rasa dan warna zaitun asli. Minyak zaitun yang paling rendah kualitinya.

** Jadi untuk memilh minyak zaitun pilihlah yang ada tulis ‘extra virgin’ atau ‘virgin’. Minyak zaitun jenis ini adalh yang berkualiti dan paling baik untuk kesihatan jantung kerana ia mengandungi tahap polyphenol yang tinggi, satu antioksidan yang kuat untuk kesihatan jantung.

No comments:

Post a Comment